Sport- en gezondheidsadvies

Hoe wij samen kijken naar sport en gezondheid!

Volgens experts is de impact van voeding (80%) op je gezondheid vele malen groter dan de impact van beweging (20%). Goede voeding kan enorm veel voor je lichaam doen. Door veel te sporten en daarnaast goed te letten op wat je eet, kun je je gezondheid dan ook een enorme boost geven. Ik laat je graag zien hoe je deze factoren goed kunt combineren. Op die manier heb je de basis voor een gezonde lifestyle.

De basics

Om je levensstijl aan te passen is het van belang om voeding beter te begrijpen. Wat heeft je lichaam nodig en hoe creëer je een goede balans?

Onze voeding is opgebouwd uit 3 soorten macronutriënten: koolhydraten, vetten en eiwitten. Een gezonde balans van deze stoffen is essentieel voor een gezond en fit lichaam.

Koolhydraten

Koolhydraten worden ook wel ‘de brandstof voor ons lichaam’ genoemd. Ieder lichaam heeft nou eenmaal voeding nodig als brandstof en koolhydraten zorgen hierbij voor de meeste energie. Deze energiebron geeft calorieën en heeft meerdere belangrijke functies: ze voeden onze cellen, hersenen, darmbacteriën en beschermen onze spieren.

Langzame en snelle koolhydraten

Koolhydraten kun je zien als lange ketens van suiker. Hoe langer de keten, hoe langer je lichaam erover doet om het af te breken.

  • Snelle koolhydraten
    Snelle koolhydraten zorgen op een snel tempo voor hoge suikerpieken in je bloed. Voorbeelden van snelle suikers (koolhydraten) zijn: pure suiker, granen (brood), aardappels en bewerkte producten.
  • Langzame koolhydraten
    Langzame koolhydraten zitten vooral in rijst, groenten en fruit en zorgen minder snel voor suikerpieken. Deze pieken zijn ook nog eens lager. Langzame koolhydraten bevatten meer vezels, hierdoor heb je een langere tijd een verzadigd gevoel. Vezels zijn goed om je darmbacteriën te voeden en je darmwand te prikkelen voor een goede stoelgang.

Meer weten over vedings- en gezondheidsadvies? Neem contact met ons op!

Button Text